Viešųjų pirkimų tarnybos konsultacija dėl konfidencialumo

Viešųjų pirkimų tarnyba paskelbė  naują konsultaciją dėl konfidencialumo viešuosiuose pirkimuose.

Viešųjų pirkimų tarnyba akcentavo, kad teise apsaugoti pasiūlyme pateiktą informaciją tiekėjas turi naudotis protingai – informacijos konfidencialumas turi būti nustatomas tik pagrįstais atvejais.

Tam tikrais atvejais informacija negali būti laikoma konfidencialia, pvz., kai tokia informacija yra vieša ar yra viešai prieinama, taip pat kai tokia informacija yra prieinama kiekvienam fiziniam ar juridiniam asmeniui įvairiais informacijos kanalais.

Nors Viešųjų pirkimų įstatymas leidžia tiekėjams nurodyti, kuri pasiūlyme esanti informacija yra konfidenciali, tačiau iškilus klausimams tiekėjas turi įtikinamai tai pagrįsti. Informacija gali būti laikoma konfidencialia tik tuomet, kai tiekėjas ne formaliai, bet realiai (laikantis tai sričiai taikomos praktikos) pagrindžia būtinybę išsaugoti tokios informacijos slaptumą.

Viešųjų pirkimų tarnyba pažymėjo, kad praktika, pagal kurią tiekėjai tam tikrais atvejais nurodo, jog visa pasiūlyme esanti informacija yra konfidenciali, yra ydinga ir pažeidžianti Viešųjų pirkimų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies reikalavimus. Viešųjų pirkimų tarnyba akcentavo, kad tiekėjas vidiniais dokumentais (įsakymais, potvarkiais) turi teisę tvirtinti, kad tik privačiuose verslo santykiuose visa informacija susijusi su oferta ar sandoriu yra konfidenciali, tačiau ne dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose.

Tais atvejais, kai tiekėjas nurodo, jog visa pasiūlyme esanti informacija yra konfidenciali, perkančiosios organizacijos privalo kreiptis į tiekėją su prašymu pagrįsti informacijos konfidencialumą. Be to, tais atvejais, kai tiekėjas nepateikia tinkamų įrodymų, turėtų būti laikoma, kad tiekėjo nurodyta informacija nėra konfidenciali.

Viešųjų pirkimų tarnyba pažymėjo, kad ekspertas, kuris bus įdarbintas tiekėjui laimėjus pirkimą, ar trečiojo asmens, kurio įrangą tiekėjas ketina išsinuomoti sutarties vykdymui, pavadinimas gali būti laikoma konfidencialia informacija. Tačiau kvalifikaciniai duomenys negali būti laikomi konfidencialia informacija. Todėl duomenys apie fizinius asmenis (pvz., ekspertą) gali būti konfidencialūs tik tie, kurių atskleidimas negalimas pagal Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą. Tad Viešųjų pirkimų tarnyba padarė išvadą, kad ekspertų ir subrangovų pavadinimai yra konfidenciali informacija, tačiau šių asmenų kvalifikacija nelaikytina konfidencialia informacija.

Viešojo pirkimo sutartis turi būti laikoma vieša. Konfidencialios gali būti tik tos viešojo pirkimo sutarties dalys, kurios išplaukia iš tiekėjo pasiūlymo konfidencialios informacijos.

Pagal Viešųjų pirkimų įstatymą pasiūlyme nurodyta prekių, paslaugų ar darbų kaina, išskyrus jos sudedamąsias dalis, nėra laikoma konfidencialia informacija. Tačiau praktikoje kyla klausimų ir prieštaravimų dėl to, kas yra kainos sudedamosios dalys. Viešųjų pirkimų tarnyba išaiškino, kad įkainiai neturi būti laikomi kainos sudedamosiomis dalimis – taigi, įkainiai (kai, pvz., tiekėjas pasiūlyme turi nurodyti atskirų prekių, paslaugų ar darbų kainas) nėra konfidenciali informacija. Konfidenciali informacija yra tik dėl sudedamųjų kainos (ir įkainių) dalių, pvz., objekto savikaina, tiesioginės ir netiesioginės išlaidos, pristatymo kaštai, pelnas ir kt. Be to, prašant pateikti darbų kiekių žiniaraščius ar lokalines sąmatas, tiekėjo nurodytos sumos prie kiekvienos eilutės skiltyse „darbai“, „mechanizmai“ ir „medžiagos“ būtų laikomos kainos sudedamosiomis dalimis, tačiau skilčių „darbai“, „mechanizmai“, „medžiagos“ galutinė suma ir bendra darbų kiekių žiniaraščių ar lokalinių sąmatų suma nelaikomos kainos sudedamosiomis dalimis.

Taip pat  bendra taisyklė yra, kad tiekėjo siūlomos prekės pavadinimas (modelis, gamintojas) ir techninės specifikacijos (charakteristikos), siūlomos paslaugos pavadinimas ir paslaugų aprašymas (techninės specifikacijos, charakteristikos), ar darbų aprašymas negali būti laikomos konfidencialia informacija. Be to, siūlomų prekių pagrindinės techninės specifikacijos (charakteristikos), nenurodant sudedamų dalių pavadinimo, neturi būti konfidencialios, kad kiti tiekėjai galėtų įsitikinti, kad perkamo objekto visuma atitinka pirkimo dokumentų reikalavimus.

Viešųjų pirkimų tarnyba apibendrino, kad konfidencialumo nustatymu negali būti piktnaudžiaujama taip, kad viešieji pirkimai taptų konfidencialiais perkančiosios organizacijos ir tiekėjų susitarimais.

Daugiau apie konfidencialumą viešuosiuose pirkimuose galite rasti šiuose moksliniuose straipsniuse:

 

Rašyti komentarą