Pirkimo sąlygų techninės specifikacijos ribos

Rengiant pirkimo sąlygas perkančioji organizacija nustato perkamų prekių, paslaugų ar darbų savybes (techninę specifikaciją). Perkančiajai organizacijai yra suteikta teisė nustatyti ir apibrėžti pirkimo objektą apibūdinančius reikalavimus, kurie, perkančiosios organizacijos nuomone, yra būtini siekiant užtikrinti sėkmingą pirkimo sutarties įvykdymą.

Tačiau techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų (Viešųjų pirkimų įstatymo 25 straipsnio 2 dalis). Lietuvos Respublikos teismų praktikoje yra suformuotos nuostatos, kad tokią teisę perkančioji organizacija gali įgyvendinti nepažeisdama Viešųjų pirkimų įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nustatytų lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo ir skaidrumo principų, šio įstatymo 25 straipsnyje nustatyto draudimo dirbtinai riboti konkurenciją ir laikydamasi šiame straipsnyje nustatytų pirkimo objekto apibūdinimo taisyklių (Lietuvos apeliacinio teismo 2013 m. sausio 15 d. nutartis, priimta civilinėje byloje Nr. 2A-1257/2013).

Perkamų daiktų, paslaugų ar darbų savybės pirkimo dokumentų sąlygose gali būti apibūdinamos tiksliais duomenimis, tačiau pagal nediskriminavimo principą draudžiama perkančiajai organizacijai viešojo pirkimo dokumentuose naudoti konkrečius prekių pavadinimus, ženklus ar tipus, technines specifikacijas, jei tai suteiktų galimybę pirkime dalyvauti tik konkrečiam tiekėjui ar keliems tiekėjams, ir apribojant kitų potencialių tiekėjų dalyvavimą. Pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 25 straipsnio 8 dalį apibūdinant pirkimo objektą, techninėje specifikacijoje negali būti nurodytas konkretus modelis ar šaltinis, konkretus procesas ar prekės ženklas, patentas, tipai, konkreti kilmė ar gamyba, dėl kurių tam tikroms įmonėms ar tam tikriems produktams būtų sudarytos palankesnės sąlygos arba jie būtų atmesti. Kaip nurodyta Teisingumo Teismo 1995 m. sausio 24 d. sprendime Komisija prieš Nyderlandus, C-359/93 (Rink. 1995, p. I-157), perkančioji organizacija viešojo pirkimo objektą turi apibūdinti taip, kad būtų išvengta tiesioginės nuorodos į konkretų modelį, prekės ženklą, patentą, kilmę.

Perkančioji organizacija, siekdama išvengti galimų ginčų, turi sugebėti pagrįsti tas aplinkybes, kodėl ji perka specifinių ypatybių prekių, darbų ar paslaugų. Ieškovui nepateikus duomenų, kad tam tikras perkančiosios organizacijos nustatytas techninis reikalavimas sukliudė pirkime dalyvauti didesniam skaičiui potencialių tiekėjų ar apribojo pirkime dalyvavusių subjektų galimybes parengti pirkimo dokumentus atitinkančius pasiūlymus, ieškinys nebus laikomas pagrįstu.

Rašyti komentarą