Didžiausių pasaulio korporacijų didžiulę verslo vertę sukuria nematerialiosios vertybės, tokios kaip prekių ženklai. Su plačiai naudojamu prekės ženklu vartotojai ima tapatinti ne tik pačią bendrovę (prekių gamintoją ar paslaugų teikėją), bet ir tos bendrovės kuriamos produkcijos kokybinius duomenis. Tokių bendrovių kaip Coca-cola bendrai įvertintas turtas būtų gerokai mažesnės, jeigu ne itin stiprus ir praktiškai kiekvienoje pasaulio valstybėje puikiai žinomas prekių ženklas.
Tam, kad prekių ženklas būtų saugomas, jis turi būti įregistruotas. Tačiau registracija negina pačios produkcijos ar paslaugų – tam yra skirti patentai, autorių teisės ir kiti teisių gynimo būdai. Tuo tarpu prekių ženklas saugo ir net tampa bendrovės sukurtos reputacijos esminiu elementu.
Sėkmingas prekių ženklas pasižymi tuo, kad jis vartotojams kelia tik teigiamus ir malonius įspūdžius. Tinkamai parinktas prekių ženklas vartotojus skatina įsigyti kiek įmanoma daugiau prekių ar paslaugų, kas savaime kelia ir viso verslo vertę.
Prekių ženklų registracijos vienas privalumų yra tas, kad tai nėra vien didžiųjų korporacijų išimtinė privilegija. Registracijos procedūra kainuoja palyginti nebrangiai, tad tai yra vienas iš efektyviausių ir pradedančioms verslo kompanijos priimtiniausių intelektinės nuosavybės apsaugos būdų.
Ką vertėtų padaryti?
Visų pirma, prieš atliekant bet kokius teisinius veiksmus dėl prekių ženklų registracijos, patartina išsirinkti keletą patrauklių prekių ženklų, kuriuos vertėtų įregistruoti. Po šio, pirmojo etapo, rekomenduotina atlikti pasirinktų prekių ženklų teisinę analizę. Tokia analizė yra būtina tam, kad būtų galima pasiekti didžiausią įmanomą naudą, didžiausią įmanomą teisinę apsaugą bei būtų išvengta teisinių klaidų.
Analizė gali būti pradėta nuo paieškos, ar atitinkamoje teritorijoje nėra įregistruota į jūsų pageidaujamą prekių ženklą tapataus ar panašaus ženklo. Jeigu jau yra įregistruotas panašus prekių ženklas, vertėtų pagalvoti, ar neverta atsisakyti pasirinkto prekių ženklo ir verčiau tęsti originalaus prekių ženklo paieškas. Panašūs prekių ženklai gali ne tik suklaidinti vartotojus ir taip sukelti painiavą bei užkirsti kelią verslo plėtrai, bet taip pat ir sukelti skaudžių pasekmių. Anksčiau įregistruoto prekių ženklo savininkai teisme gali pareikšti reikalavimą panaikinti ženklo registraciją bei pareikalauti nuostolių atlyginimo.
Pastaruoju metu, kai vis didesnę įtaką verslui daro internetas, vertėtų įvertinti, ar pasirinktam prekės ženklui nebus sukurtas atskiras interneto puslapis. Tokiu atveju reikėtų atlikti ir paiešką, ar yra laisvas atitinkamas subdomenas, ir jį rezervuoti dar prieš pateikiant paraišką prekių ženklui registruoti.
Laikoma, kad vienas iš geriausių būdų, kaip pasirinkti tinkamą prekių ženklą, yra sudarant naujus žodžius, kurie neturi jokios reikšmės. Nors visuomet bus tokių verslo patarėjų, kurie rekomenduos prekių ženklu registruoti tokius žodžius, kurie yra aprašomojo pobūdžio (pvz., „Greitis“ pašto ar taksi paslaugoms), tačiau iš tokio prekių ženklo geriausiu atveju būtų pasiekta tik trumpalaikė nauda.
Žvelgiant iš vidutinio ir ilgo laikotarpio (šeši mėnesiai ir ilgiau), į šį patarimą reikėtų žvelgti atsargiai. Nors prekių ženklas, kuris daugiau mažiau atspindi veiklos pobūdį ir pabrėžia verslo privalumus, trumpuoju laikotarpiu gali sulaukti nemažo populiarumo, žvelgiant iš teisinės pusės tokiais atvejais gerokai padidėja rizika, kad tokiu prekės ženklu gali nesąžiningai pasinaudoti konkurentai. Pasirinkus neišskirtinius prekių ženklo elementus prekės ženklo savininkas praranda teisę apginti atskirus savo prekių ženklo elementus, kas reiškia, kad juos galės teisėtai naudoti ir kitos verslo bendrovės. Didžiausias nuostolis tokiose situacijoje yra tas, kad konkurentai pasinaudoja jau pakankamai gerai išplitusio prekės ženklo tam tikru elementu, ir, nedėdami praktiškai jokių pastangų, greitai susikuria nemažą savo naujo verslo vertę.
Dėl išdėstytų priežasčių ne atsitiktinai didžiųjų pasaulio korporacijų prekių ženklai susideda arba iš nieko nereiškiančių (dirbtinai sukurtų) žodžių, arba iš tokių žodžių, kurie visiškai nesusiję su veiklos pobūdžiu (pvz., Apple).
Gerai parinkto ir stipraus prekių ženklo vertė pakankamai lengvai gali pranokti viso kito bendrovei priklausančio materialinio turto vertę kartu sudėjus. Dėl to prekių ženklo registracija ir būtent stipraus prekių ženklo paieška gali ne tik paskatinti vartotojus įsigyti prekių ar paslaugų, bet ir gerokai padidinti bendrovės vertę bei padėti pelningiau parduoti pačios bendrovės akcijas investuotojams ar kitiems asmenims.
Ko daryti nereikėtų?
Be rekomendacijų, kokius veiksmus reikėtų atlikti ir kokį prekių ženklą pasirinkti, yra ir patarimų, ko reikėtų vengti registruojant prekių ženklus. Pavyzdžiui, paprastai nerekomenduotina naudoti geografinių nuorodų prekių ženklo pavadinime. Viena iš priežasčių yra ta, kad nebus įmanoma sustabdyti kitų asmenų nuo panašių prekių ženklų registracijos, jeigu tie asmenys taip pat pageidaus nurodyti geografinę nuorodą savo prekių ženkle. Kita priežastis yra ta, kad toks prekių ženklas nebebus laikomas tinkamu, jeigu, vykdant verslo plėtrą, bus keičiama prekių gamybos vieta.
Taip pat nerekomenduotina naudoti itin trumpo žodžio, pavyzdžiui, susidedančio tik iš trijų raidžių. Priežastis yra ta pati – tokiu atveju gali būti sudėtinga pasiekti tikrai didelį išskirtinumą rinkoje.
Galiausiai, vertėtų vengti ir konkrečiam laikotarpiui būdingų ir populiarių žodelių, terminų ir santrumpų, pvz., „Balt-soft“, „Nord-soft“ ar „Micro-systems“, „Micro-lux“.
Kiekvienu atveju renkantis prekių ženklą svarbiausia yra laikytis taisyklės, kad prekių ženklas turi būti stiprus, t.y. kiek įmanoma labiau išskirtinis ir nepasikartojantis rinkoje. Tik tokiu būdu atlikus teisinę prekių ženklo registraciją yra įmanomas didžiausios vertės sukūrimas. Ilguoju periodu tai reiškia, kad prekės ženklo vertė gali būti lygi ar net didesnė už bendrovei priklausančio viso materialinio turto vertę.
gera pradzia