Prekybai elektroninėje erdvėje – aukšti reikalavimai

Kiekvienais metais apie 40-50% augant elektroninei prekybai internetu, tampa aktualūs tokiai prekybai keliami reikalavimai. Vartotojai, staiga pradėję aktyviai naudotis įstatymuose įtvirtintomis teisėmis, pardavėjams neabejotinai sukeltų didelių nuostolių.

Dėl šios priežasties pirkėjų teises reikėtų žinoti tiek jau egzistuojančioms elektroninėms parduotuvėms, tiek ir asmenims, ketinantiems tokias įsteigti. Ypatingai dėmesys atkreiptinas į vartotojų teises atsisakyti sudarytų pirkimo sutarčių ir grąžinti prekes.

Esminis skirtumas tarp įprastos ir elektroninės prekybos yra tas, kad elektroninei komercijai Lietuvos Respublikos įstatymai kelia gerokai didesnius reikalavimus. Tai aiškinama tuo, kad vartotojai, įsigydami prekes ar paslaugas elektroninėje erdvėje, neturi galimybės nuodugniai apžiūrėti prekių.

Didžiausi suvaržymai elektroninių parduotuvių savininkams yra susiję su prekių pristatymu ir vartotojų teise grąžinti įsigytas prekes ar paslaugas. Vienas elektroninės prekybos reikalavimų yra tas, kad pagal bendrąją taisyklę pardavėjas privalo prekę pristatyti pirkėjui per 30 kalendorinių dienų nuo sutarties sudarymo dienos.

Tuo tarpu pirkėjas, įsigijęs prekę, turi nekvestionuojamą teisę per 7 darbo dienas nuo prekės gavimo dienos (o jeigu įsigytos paslaugos – nuo sutarties sudarymo dienos) nenurodydamas motyvų atsisakyti pirkimo-pardavimo sutarties.

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pirkėjas turi teisę atsisakyti sutarties dėl bet kokių įsigytų prekių, o išimčių iš tos taisyklės yra vos keletas. Pavyzdžiui, pirkėjas neturi teisės grąžinti garso ir vaizdo kūrinių, fonogramų, kompiuterinių programų (jeigu pažeista pakuotė); laikraščių ir žurnalų; taip pat negali atsisakyti sutarties dėl dalyvavimo žaidimuose ir loterijose.

Tai reiškia, kad pardavėjas, gavęs tokį pirkėjo prašymą, privalo grąžinti visus pirkėjo sumokėtus pinigus ir atsiimti parduotą prekę. Šiuo atveju net ir įvairūs pakuotės sugadinimai, kurie buvo būtini tam, kad pirkėjas galėtų tinkamai apžiūrėti įsigytą prekę, neatleidžia pardavėjo nuo pareigos priimti grąžinamą prekę iš pirkėjo.

Be to, pardavėjas neturi teisės grąžinti tik dalį sumokėtų pinigų. Pavyzdžiui, išlaidos transportuojant prekes, kompensacija už prekės grąžinimo administravimą ir kitokie motyvai grąžinti pirkėjui tik dalį sumokėtų pinigų yra nepagrįsti bei neatitinka įstatymuose įtvirtintų reikalavimų. Pardavėjų reikalavimai sumokėti baudą, kompensaciją ar kitokias išmokas taip pat būtų laikomi neteisėtais.

Galiausiai, pardavėjas, gavęs pirkėjo pranešimą apie sutarties atsisakymą, privalo pats per 15 kalendorinių dienų nuo pirkėjo prašymo gavimo dienos atsiimti prekę iš pirkėjo. Daikto atsiėmimo išlaidų vartotojas neturi atlyginti, todėl visos patiriamos išlaidos tenka pardavėjui.

Daugelis tokių nuostatų yra išimtinai palankios tik vartotojams, ir sudarančios didelę piktnaudžiavimo galimybę. Todėl elektroninių parduotuvių savininkai turėtų detaliai žinoti keliamus reikalavimus jų veiklai, tai įvertinti nustatydami prekių kainas bei visuomet būti pasiruošusiems, jeigu vartotojų prašymų dėl prekių grąžinimo gerokai padaugėtų.

Komentarai (3)
  1. Sigitas

    Sveiki. Kur kreiptis tokiu atveju,kai el.parduotuveje uzsisakai preke,persiunti pinigus el.bankininkyste ir tuo viskas pasibaigia.Pardavejas neatsako i el.laiskus,ignoruoja tavo zinutes?

Atsakyti komentarui: Sigitas Iš naujo