Perkančiųjų organizacijų sprendimų dėl pasiūlymo atmetimo argumentai turi būti išsamūs

Nagrinėjant viešųjų pirkimų bylas dažniausias pasitaikantis reikalavimas yra panaikinti tam tikrus perkančiųjų organizacijų sprendimus. Dažnai tiekėjai į teismus kreipiasi ir dėl to, kad jų pasiūlymai buvo atmesti, nors, tiekėjų įsitikinimu, jų pasiūlymai turėjo būti pripažinti tinkamais.

Sprendžiant tokias bylas tampa labai svarbu žinoti, dėl ko konkrečiai tiekėjo pasiūlymas buvo atmestas. Pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 941 str. 3 d. perkančioji organizacija privalo išnagrinėti pretenziją ir priimti motyvuotą sprendimą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pretenzijos gavimo dienos. Lietuvos Respublikos teismų praktikoje ne kartą buvo konstatuota, kad „pačiame įstatyme yra numatyta pareiga perkančiajai organizacijai išnagrinėjus pretenziją pateikti motyvuotą sprendimą“ (Lietuvos apeliacinio teismo 2012-04-02 nutartis civilinėje byloje Nr. 2A-1327/2012).

Perkančiosioms organizacijoms netinkamai vykdant pareigą priimti motyvuotus sprendimus dėl pateiktų pretenzijų, dėl to kylančias neigiamas teisines pasekmes turėtų prisiimti pačios perkančiosios organizacijos, nevykdančios įstatymo reikalavimų. Kitaip tariant – viešųjų pirkimų ginčų nagrinėjimo apimtis ir dalykas turi būti perkančiųjų organizacijų priimtų sprendimų teisėtumas ir pagrįstumas, bet ne visų pirkimo procedūrų ir tiekėjų pateiktų pasiūlymų visuotinis ir išsamus teisinis patikrinimas.

Kasacinis teismas yra nurodęs, jog tiekėjo pasiūlymą perkančioji organizacija gali atmesti įstatyme ir pirkimo dokumentuose nustatytais pagrindais ir tvarka. Pasiūlymui atmesti konkrečioje situacijoje gali būti vienas arba keli pagrindai, arba pagrindo gali iš viso nebūti, todėl teismai spręsdami iš to kylančius viešųjų pirkimų ginčus visais atvejais turi nustatyti, kokiu konkrečiai pagrindu perkančioji organizacija, atmesdama tiekėjo pasiūlymą, remiasi ir ar šis pagrindas, atsižvelgiant į bylos faktines aplinkybes bei joms taikytinas materialiosios teisės normas, yra tinkamas (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2013-01-17 nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-1258/2013).

Perkančiųjų organizacijų sprendimų motyvai ir pagrindai yra svarbūs, nes leidžia suprasti perkančiųjų organizacijų veiksmų teisėtumą ar galimą neteisėtumą. Dėl to perkančioji organizacija tiekėjui turi vienu metu nurodyti visas jo pasiūlymo neatitiktis, kurias atitinkamoje procedūroje galima nustatyti (Lietuvos apeliacinio teismo 2014 m. rugsėjo 8 d. sprendimas civilinėje byloje Nr. 2A-1423/2014).

Nurodyta praktika yra kildinama, be kita ko, ir iš viešųjų pirkimų bylose taikomo tiekėjų teisių veiksmingos gynybos principo. Šį principą turi užtikrinti tiek perkančiosios organizacijos, tiek teismai. Veiksmingos teisminės gynybos principas reiškia, kad tiekėjams turi būti sudarytos prieinamos galimybės efektyviai ginti savo teises. Todėl perkančiosios organizacijos turi tinkamai ir kiek galima išsamiau informuoti tiekėjus apie priimtus sprendimus, įskaitant ir dėl pasiūlymų atmetimo.

Rašyti komentarą